Fysisk aktivitet
Vi ved alle sammen, at vi får det bedre af at dyrke motion, men de fleste af os har ingen idé om hvorfor. Vi tror, at det er fordi, vi får brændt noget stress ud eller får brugt musklerne og boostet endorphinerne og så tænker vi ikke mere på det. Men den virkelige grund til at vi får det bedre, når vi giver den gas og blodet pumper rundt er, at motionen stimulere hjernen, så den yder sit bedste. Måske har du selv prøvet at komme tilbage fra en løbetur og være kommet i bedre humør og fået renset tankerne.
Nu bekræfter forskningen at høj puls og sved på panden ikke kun er godt for helbredet og konditionen. Fysisk aktivitet øger nemlig også indlæringsevnen og det er uanset alder. Det har i mange år været antaget, at der er en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring.
Siden de første forskningsresultater kom frem i 2007, har DJEEO arbejdet på at integrere fysisk aktivitet i en undervisningsform, hvor det faglige indhold stadig er i behold.
20 minutters bevægelse er nok
Kun 20 minutters fysisk aktivitet stimulerer hjernen og styrker logisk tænkning.Tankevækkende ikke?

Skandinavisk forskning bekræfter internationale resultater
I Oktober 2011 afholdte forskere fra bla. Danmark og Sverige en konsensus-konference, hvor man diskuterede forholdet mellem fysisk aktivitet og læring. Konferencen kunne bekræfte international forskning og konkluderer efterfølgende:
- At fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.
- At fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer.
- At fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer, der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring.
- At læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.
- At fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom.
- At fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.
It turns out that moving our muscles produces proteins that travel through the bloodstream and into the brain, where they play pivotal roles in the mechanisms of our highest thought processes.
― John J. Ratey, Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain